A Black Friday margójára

Őrület, őrület, őrület! – így jellemezhetjük azt a jelenséget, ami a sok más mellett szintén Amerikából adoptált Black Friday elnevezésű akcióháború idején tapasztalható kis hazánkban is rendszerint november végén. Mi informatikus szemmel sem látjuk ezt másképp, csak nekünk nem az akciókról lemaradás réme, hanem a szoros határidők betartásának terhe lebegett felettünk. Szerencsére jól teljesítettünk, a Sopeti Computer kiállta a próbát, amit sokan nem: jelentem BF Secured plecsnit kellene kapnunk (ha lenne ilyen)!

A bevásárlási lázát ismét sokan nem csillapíthatták fájdalommentesen, durvább esetekben nem volt elérhető egy-egy webshop, kicsit puhább problémák esetén pedig „csak” nem lehetett rendelést leadni az oldalon. Gondolhatnánk, hogy csak a kicsikre járt rá a rúd, de ne gondoljuk! A Media Markt honlapja összeomlott, az Extreme digital sem pörgött valami jól.

via GIPHY

Egy kis intermezzo:

TUDTAD?
A fekete péntek (eredeti, angol nevén Black Friday) a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek így november 23-29. közé esik. (Wikipedia 2018.12.11.)

 

NÁLUNK ÍGY NÉZETT KI
Nem mondjuk, hogy mi nem pörögtünk rá a „blekk frájdéjre”, mert hogy igen, csak egy kicsit másképp. Három nagy webshop projektünk is volt, de szerencsések voltunk, hogy ezek közül kettőt régi ügyfeleink jól tervezve, hosszú határidővel indítottak el, így azoknál a harmadikhoz képest mindenképpen könnyebb dolgunk volt. Partnereink előrelátóan fejlesztették velünk az oldalaikat, és a szerverkörnyezetet, amelyen pörög a site, így zökkenőmentesen zajlott a megszokott vásárlási intenzitásnál jóval nagyobb roham, ami újabb elégedett ügyfeleket eredményezett.

 

A KIHÍVÁS
A harmadik projekt már nem volt ennyire egyszerű (na jó, azért a másik két meló sem volt tök könnyű, de azért ennél egyszerűbb volt.). Egy új partner keresett meg bennünket, hogy tegyük „Black Friday biztossá” online boltját, ráadásul nem túl hosszú idő állt rendelkezésünkre, de úgy gondoltuk, hogy kipróbáljuk magunkat, és megmutatjuk mire vagyunk képesek(no meg mi is tanulunk kicsit magunkról :P).

Ilyenkor a kevés idő a legnagyobb nehézség. De miért is mondom ezt? Egy általunk nem ismert oldalon nem kezdhetünk el egyből variálni, írogatni, kódolni, átstrukturálni, integrálni stb… Először fel kell, hogy térképezzük, hogyan néz ki, pl. mennyire egyszerű, mennyire összetett egy kód. Emellett legalább óriási figyelmet szentelünk arra, hogy felismerjük a korábbi programozó gondolkodásmódját is, mivel minden „művész” más látásmóddal dolgozik. Ezután kezdünk el azon dolgozni, hogy működés biztossá tegyük az oldalt és a szervert is. Ez azonban több hónapos folyamat, így ha hasonló fejlesztésen gondolkodik valaki, akkor érdemes 2-3 hónappal számolni, hiszen ennyi idő alatt minden kényelmesen kivitelezhető. Sőt még az is, amit nem tervez valaki, a tapasztalatunk ugyanis az, hogy a legtöbben ilyenkor még olyan plusz funkciókat, változtatásokat is szeretnének, amelyekre korábban nem is gondoltak.

„MINDEN OLDAL ROSSZ, AMIT NEM MI CSINÁLUNK!”
Ezzel a hozzáállással már sokszor találkoztunk, mi max csak akkor mondjuk, hogy rossz, ha ennek tényleg érezhető jelei vannak. Ilyen lehet egy webshop esetében a leállás, vagy a rendelések megszakadása, a vásárlóprofil elérhetetlensége és még sok más cukiság. Jó hír, hogy ezek mind orvosolhatók.

 

MI EZT CSINÁLJUK
Sokan nagyon jó oldalt programoznak, de valamiért egy cég mégis úgy dönt, hogy másik fejlesztőcsapattal dolgozna a jövőben. Ha bennünket választ valaki, akkor igyekszünk a lehető leghatékonyabban működő kóddal hozzájárulni ahhoz, hogy egy vállalkozás fejlődjön, sikeres legyen. Nem feltétlenül dobjuk a kukába az oldalt. Ha kell, akkor igazítunk a kódon, a szerver beállításokon, de ha kell, akkor teljesen újra csináljuk egy részét, vagy mindent. Próbáljuk optimális szintre hozni a weboldal kódjának széttagoltságát, ugyanakkor igyekszünk azon a vékony kötélen lavírozni, ami a túlságos széttagoltságot és a nagyon egyszerű megoldásokat választja el. Mindkét szélsőségnek megvan a maga veszélye, ami bizonyos esetekben oldal lassulással jár, sőt ennél komolyabb galibát is okozhat.

via GIPHY

 

KÜLDETÉS TELJESÍTVE!
Kiálltuk a kihívást, rendbe tettük a harmadik nagy webshopot is. Ügyfelünk elégedetten nyugtázta, hogy minden rendben zajlott a vásárlási rohamkor, így vevőinek elégedettsége újabb vásárlásokat eredményezhet. Nem tettünk mást, mint hogy megfésülve és optimalizálva dobtuk be oldalát a mélyvízbe, amelyben lubickolva szolgálta ki a fekete pénteken ott vásárlókat.

Ha te is ilyen oldalt szeretnél, akkor keress bátran bennünket!